Diesel i benzynowe silniki mają swoje wady i zalety, a wybór pomiędzy nimi zależy przede wszystkim od potrzeb i preferencji użytkownika. Koszty utrzymania samochodu z każdym rodzajem napędu można wymiernie skalkulować, co powinno ułatwić decyzję przy zakupie samochodu. Sprawdź, co lepsze – diesel czy benzyna.
Benzyna czy Diesel? Podstawowe różnice
Aby odpowiedzieć na pytanie „Benzyna czy Diesel?” warto zaznajomić się z technicznymi różnicami tych jednostek. Konstrukcja silnika benzynowego i diesla różni się przede wszystkim w sposobie zapłonu i cyklu pracy, co wpływa na całą jego budowę . Silnik benzynowy korzysta z zapłonu iskrowego, gdzie mieszanka paliwowo-powietrzna jest zapalana przez iskrę wywołaną przez świecę zapłonową. Silnik wysokoprężny opiera swoją pracę o zapłon samoczynny, gdzie mieszanka paliwa i powietrza zapala się sama przez wysokociśnieniową komorę spalania. Silniki benzynowe pracują w cyklu czterosuwowym, co znaczy, że każdy cykl obejmuje ssanie, sprężanie, wybuch i wylot spalin. Silniki wysokoprężne mają krótszy, dwusuwowy cykl, na który składa się ssanie, sprężanie, wybuch i wylot spalin. W skutek wybuchu powstaje większe ciśnienie i jego temperatura również wzrasta. Silnik benzynowy korzysta z układu zasilania w paliwo za pomocą gaźnika lub wtryskiwaczy benzynowych, które dostarczają mieszankę paliwa i powietrza do cylindrów. Jednostki na olej napędowy korzystają z układu wtryskowego, gdzie paliwo jest wtryskiwane bezpośrednio do cylindrów pod wysokim ciśnieniem. Silnik benzynowy ma zwykle mniejszy stosunek skoku do średnicy cylindrów, co oznacza, że cylindry są bardziej kwadratowe. Silnik diesla z kolei ma zwykle większy stosunek skoku do średnicy cylindrów, co oznacza, że cylindry są bardziej prostokątne. Różnice w sposobie wykonania korpusu silników, ma bezpośrednie przełożenie na jego cenę.
Komfort jazdy i eksploatacja – jaki silnik wybrać?
Silniki benzynowe są zwykle tańsze w zakupie i mniej skomplikowane w naprawie niż silniki diesla. Przykładami może być filtr DPF i filtry cząstek stałych, których wymiana i eksploatacja bywa kosztowna. Ponadto samochody benzynowe są zwykle cichsze i mają lepszą reakcję na pedał gazu. Na krótkich dystansach , “benzyna” może być bardziej opłacalna. W takich warunkach często nie ma czasu na rozgrzanie silnika diesla, co może prowadzić do większego zużycia paliwa. Po uruchomieniu jednostki wysokoprężnej potrzebny jest niezbędny czas, aby podnieść jej sprawność do optymalnych parametrów.
W przypadku długich tras, silnik benzynowy może okazać się mniej opłacalny, ponieważ zużywa więcej paliwa. Jednostki na olej napędowy są zwykle bardziej wydajne w zakresie momentu obrotowego niż tradycyjne “benzyniaki”, co oznacza, że mogą być lepsze do ciągnięcia ciężkich ładunków i jazdy po górzystych terenach. W przypadku długich tras, silniki diesla okazują się bardziej opłacalne niż benzynowe. Jednak są zwykle droższe w zakupie i bardziej skomplikowane w naprawie. “Diesle” zwykle są głośniejsze. W przypadku krótkich dystansów, okazują się mniej ekonomiczne, ponieważ ich częste włączanie i wyłączanie prowadzi do większego zużycia oleju napędowego.
Diesel czy benzyna? Ostateczne podsumowanie
Ostateczna odpowiedź sprawdza się do pomiaru, jaką ilość kilometrów rocznie może pokonać nasz samochód. Silnik benzynowy jest dobrym wyborem dla osób, które szukają samochodu o wyższych osiągach, a jednocześnie nie robią dużych przebiegów i nie jeżdżą w długie trasy. Zwykle charakteryzuje je wyższa moc i wysoki moment obrotowy na niższych obrotach, co oznacza, że są bardziej responsywne podczas jazdy. Jednostki benzynowe są również zwykle lżejsze i bardziej zwrotne niż silniki diesla, co oznacza, że mogą być lepszym wyborem dla osób, które szukają bardziej sportowego samochodu. Tego typu jednostki osiągają wyższe prędkości maksymalne niż silnik diesla. Z drugiej strony, silniki benzynowe mają zwykle wyższe zużycie paliwa w porównaniu z samochodami wysokoprężnymi, co oznacza, że będą też droższe w utrzymaniu, zwłaszcza jeśli samochód ma duży przebieg. Dlatego u osób, które potrzebują samochodu do długich tras lub codziennej jazdy do pracy, mogą lepiej się sprawdzić auta z silnikiem diesla. Jak wspomniano, charakteryzują się one niższym zużyciem paliwa i większą ekonomicznością. Kalkulując koszty eksploatacji warto wziąć pod uwagę ceny paliwa. Obecnie olej napędowy jest droższy od benzyny. W przypadku diesla o dużej pojemności skokowej, koszty paliwa mogą być dużym obciążeniem finansowym. Jeśli na rynku wtórnym nie znajdziemy pasującego pojazdu, zakup samochodu z salonu może być równie dobrą decyzją. Producenci motoryzacyjni oferują całą gamę modeli wspomaganych napędami elektrycznymi.